Data top 15

De Data Top 15 versneld de digitalisering van mobiliteit.

In 2018 nam de Rijksoverheid een belangrijke stap om de digitalisering van mobiliteit te versnellen. De Data Top 15 werd geïntroduceerd als een cruciale pijler om tegen 2023 maar liefst 90% van de publieke data op orde te hebben en beschikbaar te stellen als open data. Deze ambitieuze aanpak vormt de basis van de digitale transformatie die de infrastructuur van Nederland zal verbeteren.


Wat is de Data Top 15?

De Data Top 15 omvat vijftien soorten data die essentieel zijn voor de verdere digitalisering van de Nederlandse infrastructuur. Deze data zijn niet alleen van belang voor het huidige verkeersbeheer, maar ook voor het toekomstbestendig maken van de wegen, bruggen en logistieke netwerken in ons land. Door deze gegevens centraal en gestructureerd te verzamelen, kunnen we de mobiliteit in Nederland optimaliseren.

Een kort overzicht van de Data Top 15:

  • Geplande wegwerkzaamheden: Informatie die weggebruikers helpt bij het plannen van hun route.
  • Actuele wegwerkzaamheden: Real-time updates voor verkeersmanagement.
  • Incidenten: Meldingen van ongevallen of andere verstoringen.
  • Restduur incidenten: Informatie over de impact van incidenten op het verkeer.
  • Maximum snelheden: Gegevens over snelheidslimieten op diverse wegen.
  • Borden (ge- en verbod): Inzicht in de verkeersborden die de veiligheid en doorstroming beïnvloeden.
  • Regelscenario’s uit verkeerscentrales: Informatie uit verkeerscentrales voor een beter verkeersbeheer.
  • Beeldstanden rijkswegen: Visuele gegevens om verkeerssituaties te monitoren.
  • Brugopeningen: Data over geplande en actuele brugopeningen.
  • Statische parkeerdata: Informatie over parkeermogelijkheden.
  • Dynamische parkeerdata: Real-time data over beschikbare parkeerplekken.
  • Evenementdata: Gegevens over evenementen die invloed hebben op verkeersstromen.
  • iVRI data (incl. topologie): Gegevens van intelligente verkeersregelinstallaties.
  • Data voor logistiek: Informatie die essentieel is voor vrachtverkeer.
  • Fietsdata: Gegevens over fietsroutes, snelheden en stallingen.


De rol van gemeentelijke wegbeheerders in digitalisering

Het digitaliseren van deze data is een grote verantwoordelijkheid voor gemeentelijke wegbeheerders. Veel van deze informatie is nog niet volledig beschikbaar of versnipperd binnen gemeenten. Het is daarom van essentieel belang dat wegbeheerders samenwerken en moderne technologieën inzetten om deze gegevens te verzamelen, te structureren en te delen.


Waarom is de Data Top 15 belangrijk?

De Data Top 15 vormt de basis voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteem in Nederland. Het centraal beschikbaar stellen van deze data maakt het voor overheden, bedrijven en burgers mogelijk om beter in te spelen op verkeerssituaties, incidenten en andere mobiliteitsuitdagingen. Dit draagt bij aan het optimaliseren van logistieke processen, het bevorderen van verkeersveiligheid, en het verminderen van CO2-uitstoot door efficiënter verkeersbeheer.


ErGIS en de toekomst van digitalisering in de infrastructuur

ErGIS is ervan overtuigd dat deze digitalisering een game-changer is voor de Nederlandse infrastructuur. Met onze expertise dragen we actief bij aan de digitale transformatie van de openbare ruimte. Wist u dat ErGIS niet alleen het fysiek uitgevoerde werk oplevert, maar ook de digitale gegevens verstrekt? Dit speelt een belangrijke rol in de uitvoering van de Data Top 15 en voldoet aan de nieuwe wetgeving die Real Time Traffic Information (RTTI) verplicht stelt, die vanaf 1 januari 2026 aan de NDW moet worden aangeleverd.

Bij ErGIS zorgen we ervoor dat elke wijziging in de openbare ruimte – van het plaatsen tot het verplaatsen of verwijderen van verkeersborden – wordt gedocumenteerd in onze projectdatabase. Deze data wordt aan onze klanten geleverd en kan eenvoudig geïntegreerd worden in hun eigen beheersystemen. Zo blijft de informatie altijd actueel en toegankelijk. Meer weten? Neem dan contact op.