Vanaf 1 januari 2025 treedt de Europese RTTI -wetgeving in werking, die wegbeheerders verplicht om actuele (niet ouder dan 6 tot 12 maanden) cruciale verkeersbordendata nauwkeurig bij te houden en in de muteerapplicatie George van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) aan te leveren.  

Cruciale verkeersborden data verwijst naar essentiële informatie over verkeersborden die nodig is voor effectief verkeersbeheer en -veiligheid. Deze data omvat met name: 

  1. Type Verkeersborden: Informatie over verschillende soorten verkeersborden, zoals gebodsborden, verbodsborden, waarschuwingsborden en informatieve borden. 
  2. Locatie: De exacte geografische locatie van elk verkeersbord, inclusief coördinaten en straatnamen. 
  3. Status: De huidige status van de verkeersborden, zoals of ze operationeel zijn, beschadigd of vervangen moeten worden. 
  4. Afmetingen en Specificaties: Technische details zoals de afmetingen, reflectiviteit, en gebruikte materialen van de borden. 
  1. Datering: Informatie over wanneer de borden zijn geplaatst of voor het laatst zijn gecontroleerd, wat belangrijk is voor het bijhouden van de actualiteit van de data. 
  2. Verkeersregels: De specifieke verkeersregels of informatie die door elk bord worden weergegeven. 
  3. Gegevens over dragers en montagemethoden: Informatie over de ondersteunende structuren of methoden voor het bevestigen van de borden. 
  4. Onderhoudsgeschiedenis: Documentatie van eventuele onderhouds- of vervangingswerkzaamheden die aan de borden zijn uitgevoerd.

Deze data is cruciaal voor wegbeheerders en serviceproviders, zoals de hulpdiensten, om de verkeersveiligheid te waarborgen, efficiënt verkeersbeheer te realiseren en te voldoen aan wettelijke eisen, zoals de Europese RTTI-wetgeving. 

Waarom u geen oude cruciale verkeersborden data moet gebruiken.

Er zijn verschillende redenen waarom het gebruik van verkeersborden data die ouder is dan 6-12 maanden problematisch kan zijn, vooral als je deze uploadt naar de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW):


Verouderde Informatie

    Verkeersborden kunnen in relatief korte tijd wijzigen door nieuwe infrastructurele projecten, onderhoud of veranderingen in verkeersregulaties. Het uploaden van oudere data kan leiden tot misleidende of foutieve informatie voor weggebruikers, wegbeheerders en andere belanghebbenden.

    Veiligheidsrisico’s
    Onjuiste of verouderde verkeersborden kunnen verkeersveiligheid in gevaar brengen. Weggebruikers zijn afhankelijk van correcte informatie om zich veilig en volgens de wet op de weg te bewegen. Verkeersborden zoals snelheidslimieten of rijrichtingen kunnen van groot belang zijn voor veilige navigatie.

    Inconsistenties in Verkeersmanagement

      De NDW wordt gebruikt voor real-time verkeersmanagement, bijvoorbeeld voor navigatiesystemen, slimme verkeerslichten en verkeersdruktemonitoring. Verouderde verkeersborden kunnen leiden tot fouten in verkeersstroomanalyse, waardoor het verkeersmanagement minder effectief wordt.

      Wettelijke Naleving

        Verkeersregels en borden kunnen veranderen door nieuwe wetgeving of lokale beleidswijzigingen. Het uploaden van achterhaalde gegevens kan leiden tot situaties waarin weggebruikers onbewust wetten overtreden, wat juridische consequenties kan hebben.

        Kosten voor Correctie

          Als achterhaalde data wordt geüpload en gebruikt, moet deze later alsnog gecorrigeerd worden. Dit kan extra kosten en tijd met zich meebrengen voor de betrokken instanties om de verkeerde informatie te corrigeren en opnieuw te valideren.

          Betrouwbaarheid van Data-infrastructuur

            De NDW streeft ernaar een betrouwbare en actuele bron van verkeersinformatie te zijn. Verouderde gegevens kunnen de algehele betrouwbaarheid van de NDW ondermijnen, wat negatieve gevolgen kan hebben voor gebruikers die op deze data vertrouwen, zoals wegbeheerders, planners en technologische toepassingen.

            Verstoringen in Navigatiesystemen

              Veel navigatiesystemen maken gebruik van de NDW om actuele informatie te verkrijgen. Het gebruik van verouderde verkeersborden kan navigatiefouten veroorzaken, wat frustratie bij gebruikers kan oproepen en zelfs tot verkeersongevallen kan leiden.

              In het kort is het essentieel dat de data die wordt geüpload naar de NDW actueel, accuraat en betrouwbaar is om verkeersveiligheid, efficiënte verkeersstromen en de betrouwbaarheid van het gehele systeem te waarborgen.

              Cruciale verkeersborden data nu naadloos geïntegreerd door onze koppeling.

              Om gemeenten en andere wegbeheerders te ondersteunen bij deze belangrijke taak vanaf 1 januari, introduceert ErGIS in GeoVisia een nieuwe data-integratiekoppeling die naadloos voldoet aan de gestelde Europese wetgeving. 

              Dankzij de samenwerking tussen ErGIS en GeoVisia is deze NDW-verkeersbordenintegratie koppeling ontwikkeld. Uw actuele verkeersborden data is nu door ErGIS eenvoudig vanuit GeoVisia in NDW-George te uploaden.

              Sinds 1 september 2024 biedt ErGIS, dankzij een andere samenwerking, alle cruciale verkeersbordendata van Nederlandse gemeenten aan in GeoVisia! 

              Dit bevat; 
              ✅Verkeersborden (RVV en overige), inclusief dragers
              ✅Straatnaamborden, inclusief dragers
              ✅Bewegwijzering (diverse series)
              ✅Hectometerborden
              ✅Harpoenpalen en bermplanken
              ✅Ook leveren we actuele data over weg- en straatmeubilair en wegmarkering.

              Bent u geïnteresseerd in het optimaliseren van uw verkeersbordendata en het voldoen aan de nieuwe RTTI-wetgeving? Laat uw e-mailadres en telefoonnummer achter, en ons team staat klaar om u te voorzien van meer informatie en ondersteuning. Samen zorgen we voor een veilige en efficiënte verkeersomgeving! 

              Gemeente Zoetermeer

              Gemeente Zaanstad

              Gemeente Leidschendam Voorburg

              Gemeente Wijdemeren

              Liander

              Gemeente Medemblik

              Gemeente Zevenaar

              Gemeente Krimpen aan den IJssel

              Gemeente Hilversum

              Gemeente Amersfoort

              Gemeente Gooise Meren

              Gemeente Zeist

              Donker Groen

              Veel gestelde vragen

              Wat houdt de Europese RTTI -wetgeving in?

              De Europese RTTI-wetgeving verplicht wegbeheerders om actuele cruciale verkeersbordendata nauwkeurig bij te houden en aan te leveren.

              Welke informatie omvat cruciale verkeersborden data?

              Cruciale verkeersborden data omvat informatie over het type verkeersborden, locatie, status, afmetingen en specificaties, datering, verkeersregels, gegevens over dragers en montagemethoden, en onderhoudsgeschiedenis.

              Wat is de nieuwe data-integratiekoppeling die ErGIS introduceert?

              ErGIS introduceert in GeoVisia een nieuwe data-integratiekoppeling die voldoet aan de gestelde Europese wetgeving voor het uploaden van actuele verkeersborden data in NDW-George.

              Welke cruciale verkeersbordendata biedt ErGIS aan gemeenten in Nederland?

              ErGIS biedt gemeenten in Nederland actuele data over verkeersborden (RVV en overige), straatnaamborden, bewegwijzering, hectometerborden, harpoenpalen en bermplanken, evenals weg- en straatmeubilair en wegmarkering.

              Hoe kan ik meer informatie krijgen over het optimaliseren van mijn verkeersborden data?

              U kunt uw e-mailadres en telefoonnummer achterlaten op onze website. Ons team staat klaar om u te voorzien van meer informatie en ondersteuning.